تبلیغات
* گیتاریست عاشق * - راک ایرانی

زندگی ، عشق و گیتار

راک ایرانی

تاریخ:پنجشنبه 24 اردیبهشت 1388-08:07 ق.ظ

سبك راك ایرانی :.

        

موسیقی ایران در اواخر دهه چهل و اوایل دهه پنجاه وضعیت بسیار مطلوبی داشت. موسیقی سنتی در میان مردم محبوب بود و موسیقی پاپ نیز با سرعت زیادی رو به گسترش و پیشرفت بود و به رقابت با سبک‌های غربی و آمریکایی میپرداخت. خوانندگان پاپ ایران در خارج از مرزها نیز شناخته شده بودند و اعتبار زیادی داشتند و حضور خوانندگان ایران در فستیوال‌های خارجی، اعتبار و منزلت زیادی به موسیقی و هنر ایران بخشیده بود. همچنین به دلیل برپایی كنسرت خوانندگان غربی در ایران؛ تبادل موسیقی و فرهنگ و هنر نیز میان ایران و سایر كشورها شدت یافته بود.

 

ظهور كوروش یغمایی و تولد راک ایرانی

كوروش یغمایی در سالهای اوج خود؛ وی از پیشگامان راک ایرانی است و لقب وی «پدر راک ایران» میباشد.

با ظهور كوروش یغمایی، سبک جدیدی از موسیقی وارد ایران شد.[نیازمند منبع] این موسیقی «راک (راک اند رول)» نام داشت كه بعدها با نام «راک ایرانی» شناخته شد. كوروش موسیقی راک را به عنوان سبک اصلی خود انتخاب كرده بود و همراه و همزمان با پیشگامان این نوع موسیقی در جهان مانند الویس پریسلی، بیتلز، رولینگ استونز، باب دیلن و پینک فلوید، راک را وارد فرهنگ و موسیقی ایران كرد. كوروش یغمایی با خواندن تک آهنگ «گل یخ» در سبک «راک اند رول»، به یكباره در ایران محبوب و معروف شد. این آهنگ پرفروش ترین صفحه سال ۱۳۵۲ شد و به اصلی ترین گزینه پخش از رادیو و تلویزیون ایران تبدیل گردید. كوروش یغمایی سه سال بعد با خواندن دو تک ترانه دیگر با نامهای «سراب» و «در انتهاً، انقلابی در موسیقی راک ایران ایجاد كرد. این دو آهنگ كه تلفیقی از ریتم شرقی و ایرانی با سبک كلاسیک راک و راک اند رول بودند، بسیار محبوب و همه گیر شدند و به جاودانه ترین تک آهنگ‌های كوروش تبدیل گشتند. آثار كوروش بر اساس دارا بودن استانداردهای جهانی و زیبایی منحصر به فردشان، در خارج از ایران نیز محبوب شدند و توسط خوانندگان كشورهای دیگر بازخوانی گشتند. آهنگ »گل یخ" در چندین كشور و با اجراهایی متفاوت بازخوانی شده‌است.

كوروش یغمایی تا پیش از انقلاب بسیار فعال بود و موسیقی راک ایرانی را به اوج محبوبیت و پیشرفت رساند. چهره زیبا، صدای دلنشین و سبک متفاوت آهنگ هایش، او را به خواننده‌ای افسانه‌ای تبدیل كرده بود و مردم ایران به وی لقب‌های «پدر راک ایران» و «سلطان راک اند رول ایران» را داده بودند.[نیازمند منبع] پخش صدای وی پس از انقلاب ممنوع شد و همین اتفاق زمینه ساز ركود موسیقی راک ایرانی شد؛ موسیقی كه آینده بسیار درخشانی در انتظار آن بود.

 

فرهاد پایه گذار سبکی ماندگار

فرهاد مهراد؛ خواننده برجسته و محبوب ایرانی

همزمان با کوروش یغمایی، فرهاد مهراد نیز با تلفیق سبک‌های راک و بلوز با موسیقی آن زمان ایران؛ این سبک از موسیقی را بیش از پیش در میان مردم ایران محبوب کرد. فرهاد خود یک خواننده صاحب سبک بود و با خواندن و اجرای ترانه‌های خوانندگان خارجی مانند ری چارلز، تام جونز و الویس پریسلی، راک را بیش از پیش در ایران گسترش داد. حضور فرهاد در کلاب کوچینی و اجرای کارهای راک آن زمان، وی را در میان جوانان ایران به خواننده‌ای محبوب و مردمی تبدیل کرده بود. سبک آهنگ‌های فرهاد بیشتر بلوز و کلاسیک راک بود و بعضآ تلفیقی از موسیقی سنتی ایران با راک انگلیسی؛ سبكی منحصر به فرد كه همه فرهاد را با این سبک میشناسند.

دوران اوج موفقیت فرهاد از زمان همکاری با اسفندیار منفردزاده آغاز شد. فرهاد در همکاری که با وی داشت، آهنگ‌های ماندگار و ارزشمندی را اجرا کرد. در همین سالها بود که فرهاد با ارائه آلبومی به نام «گنجشگک اشی مشی-موسیقی فیلم طوقی»، به یک خواننده افسانه‌ای و ماندگار تبدیل شد. تک آهنگهای «گنجشگک اشی مشی»، «شبانه» و «جمعه» و آهنگ معروف و ماندگار «مرد تنها (رضا موتوری)» با دو اجرای متفاوت، یکی سبک فولکلور ایرانی و دیگری کلاسیک راک؛ و همچنین دو آهنگ به نامهای «California Dreamin» و «You've Got a Friend» که فرهاد به زبان انگلیسی اجرا کرده بود؛ محبوبیت راک را در میان مردم ایران بیش از پیش جلوه داد. صدای فرهاد بسیار گیرا و جذاب بود و هیچ خواننده دیگری نمیتوانست تاثیری که «مرد تنها (رضا موتوری)» با صدای فرهاد روی جامعه آن زمان ایران گذاشت را تکرار کند. اندی این آهنگ را در سال ۲۰۰۷ و با همكاری گروه راک «Heaven & Earth»، به سبک آلترناتیو راک بازخوانی كرده‌است.

 

 

فریدون فروغی؛ ادامه دهنده راه فرهاد

فریدون فروغی دیگر خواننده ایرانی بود که با استفاده از سبک‌های مختلف راک و بلوز، در جرگه پیشگامان راک ایرانی قرار گرفت. سبک آهنگ‌های او به فرهاد شباهت داشت و به همین دلیل وی را ادامه دهنده راه فرهاد میدانند. فریدون در زمان فعالیتش آهنگ‌های ماندگاری را اجرا كرد كه همچنان در میان مردم ایران محبوب و قابل ستایش هستند. صدای رسا و زیبای فریدون، جانی تازه به سبک بلوز و راک تلفیقی آن زمان بخشیده بود.

ادامه مطلب رو بخونید

انقلاب ایران و سالهای پس از آن

انقلاب اسلامی برای جامعه هنر و موسیقی ایران پیامدهای خوبی در پی نداشت. از همان اولین سالهای پس از انقلاب، فعالیت هرگونه موسیقی ممنوع گردید؛ موسیقی پاپ غیرمجاز اعلام شد و به تبع آن راک نیز اجازه فعالیت نیافت. تنها نوع موسیقی كه مجوز فعالیت داشت، موسیقی سنتی و سرودهای انقلابی بود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فیلترینگ بزرگی را در مقابل هرگونه موسیقی انجام میداد و به تبع آن بیشتر خوانندگان پیش از انقلاب به كشورهای دیگر مهاجرت كردند. تنها تعداد انگشت شماری از خوانندگان پیش از انقلاب از ایران خارج نشدند كه پیشگامان راک ایرانی نیز از جمله این افراد بودند. كوروش یغمایی، فرهاد و فریدون فروغی در كشور ماندند تا وزارت فرهنگ و ارشاد آنها را ممنوع الفعالیت كند. كوروش یغمایی تا ۱۷ سال اجازه فعالیت نیافت؛ صدای افسانه‌ای فرهاد سالها پخش نشد و تنها یک آهنگ به نام «وحدت» از او پخش گردید كه در وصف پیامبر اسلام و بود و مضمونی انقلابی داشت. فریدون نیز وضعی مشابه و به مراتب سخت تر از دیگر همراهانش داشت. با این شرایط، دوران ركود و انزوای موسیقی راک ایرانی آغاز شد.

در این سالها كه راک ایرانی ممنوع شده و اجازه هیچ گونه فعالیتی به خوانندگان این سبک داده نمیشد، گروه‌ها و خوانندگان خارجی به این تصمیم دولت ایران در خصوص موسیقی راک اعتراض كردند. در سال ۱۳۶۰ (۱۹۸۲) گروه پانک راک «كلش (به انگلیسی: The Clash)» آهنگی را با نام «Rock the Casbah (به فارسی: شیخ را بجنبان)»، در اعتراض به این جریان پیش آمده میخواند كه اشاره‌ای به غیرمجاز اعلام شدن راک از سوی «آیت الله خمینی» دارد. این آهنگ تاثیر زیادی بر جوامع آن روز جهان گذاشت و در جدول ۱۰۰ آهنگ برتر آمریكا (Billboard Hot 100) رتبه ۸# را به خود اختصاص داد. در پی انتشار این آهنگ، سایر گروه‌ها و خوانندگان خارجی نیز دست به ساخت آهنگ‌های اعتراضی با این مضمون زدند كه جنبش جدیدی را در موسیقی راک آن زمان ایجاد كرد. اكثر گروه‌های پانک چنین آهنگ هایی را میخواندند و در آن به شدت از وضع موجود در ایران ابراز نارضایتی میكردند.

دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰

در دهه ۶۰ به دلیل وجود جو سیاسی و آغاز جنگ ایران و عراق، هیچ حركتی مبتنی بر زنده كردن راک ایرانی صورت نگرفت. انواع موسیقی همچنان در ممنوعیت بسر میبردند و تنها طنین موسیقی سنتی بود كه مردم را با موسیقی همراه میكرد. این جریان سبب شد تا موسیقی سنتی ایران پیشرفت چشمگیری داشته باشد. موسیقی پاپ در خارج از كشور و توسط خوانندگان پیش از انقلاب كه به آمریكا مهاجرت كرده بودند فعالیت میكرد؛ اما همچنان راک ایرانی در ركود بی چون و چرا بسر میبرد. در این سالها فرهاد تلاش زیادی كرد تا با اجرا و ساخت ترانه‌هایی جدید و بازخوانی ترانه‌های قدیمی اش، یاد راک را در دل مردم ایران زنده نگاه دارد؛ ولی باز هم سد محكمی به نام وزارت ارشاد را در روبروی خود میدید.

در اوایل دهه ۷۰ نیز وضع به همین ترتیب بود. تنها گروه راک ایرانی كه در آن زمان فعالیت میكرد، گروه «كوچ» نام داشت. این گروه در آمریكا به ساخت و تنظیم آهنگ هایی در سبک «كانتری» مشغول بود و ترانه‌های زیبایی نیز از این گروه پخش شد. در ایران نیز كم كم گروه‌ها و خوانندگان اندكی به فعالیت‌های زیرزمینی مشغول بودند، اما هنوز بستر مناسبی برای راک ایرانی آماده نشده بود. «كاوه یغمایی» از معدود خوانندگان راک ایرانی بود كه در این سالها با مجوز رسمی فعالیت میكرد و حتی در سال ۷۳ كنسرتی را برگزار كرد كه نخستین كنسرت راک ایران پس از انقلاب لقب گرفت.

اواخر دهه ۷۰؛ دوباره زنده شدن راک ایرانی

در اواخر دهه ۷۰ و با روی كار آمدن دولت اصلاحات، وزارت فرهنگ و ارشاد دولت وقت؛ فرصتی طلایی به جامعه موسیقی ایران داد. موسیقی پاپ و راک پس از سالها انزوا دوباره شروع به فعالیت كردند و با سرعتی چشمگیر نسبت به گذشته در حال پیشرفت بودند.

از جمله نخستین خوانندگان داخل كشور كه موسیقی راک را اجرا میكردند، «داریوش خواجه نوری» و «كاوه یغمایی» بودند. داریوش خواجه نوری آهنگ‌هایی را در سبک‌های كلاسیک راک و راک تلفیقی اجرا میكرد. او همچنین كنسرتی را در فضای باز صدا و سیما (جام جم) برگزار كرد كه با استقبال خوبی روبرو شد.

در این سالها موسیقی راک پیشرفت زیادی كرد. گروه‌های زیادی در داخل كشور فعالیت میكردند، اما همچنان بسیاری از خوانندگان و گروه‌ها به فعالیت‌های زیر زمینی مشغول بودند. هنوز دولت صراحتاً موسیقی راک را آزاد اعلام نكرده بود و این نوع موسیقی را با پاپ ادغام میكرد. هیچ گاه جشنواره و كنسرتی از سوی دولت تحت عنوان موسیقی راک برگزار نشد. تنها یک بار جشنواره‌ای با نام «جشنواره موسیقی پاپ ایران» برگزار گردید كه كلیه خوانندگان پاپ آن زمان ایران در این جشنواره شركت كردند. كاوه یغمایی و داریوش خواجه نوری نیز در این جشنواره حضور داشتند و آهنگ‌هایی را با سبک راک و تحت عنوان پاپ اجرا مینمودند. كاوه موفق شد ستاره طلایی این جشنواره را از نظر «بهترین گروه» به خود اختصاص دهد.

در همین سالها جو تازه‌ای از موسیقی راک در میان جوانان ایرانی در حال شكل گیری بود. موسیقی «هوی متال» كه زیر شاخه‌ای موسیقی راک و جدا شده از سبک «هارد راک» میباشد، به سرعت در میان ایرانیان محبوب میشد و توجه جوانان ایرانی به انواع سبک‌های متال بیش از پیش در حال اوج گیری بود. گروه‌های زیادی در این زمینه تشكیل شدند اما با سرسختی وزرات فرهنگ در مقابل این نوع موسیقی مواجه گشتند. هم اكنون موسیقی متال و زیر شاخه هایش از نظر دولت جمهوری اسلامی ممنوع و غیرمجاز است و برچسب موسیقی‌های منحرف و غیراخلاقی بر آنها زده شده. دولت ایران معتقد است این نوع موسیقی كه «تكنیكی ترین و زیباترین نوع موسیقی» در جهان است، مهیج و روان گردان بوده و باعث انحراف اخلاقی جوانان ایرانی میشود. همچنین این دولت این موسیقی را در رده موسیقی‌های های ممنوع و شیطان پرست جای داده و با هرگونه فعالیتی در این زمینه برخورد میكند.

گروه اوهام؛ پرچمدار راک ایرانی

شاهرخ ایزدخواه؛ گیتاریست پیشین گروه اوهام

در اواخر دهه ۷۰ گروه راک اوهام به سرپرستی شهرام شعرباف در ایران فعالیت میكرد. این گروه از سال ۷۸ تا كنون در زمینه راک ایرانی فعالیت میكند و تا زمانیكه در ایران حضور داشتند، كارهای قابل قبولی را در زمینه راک ارائه دادند. سبک آهنگ‌های این گروه تلفیقی از راک با موسیقی سنتی ایران است. به همین دلیل در اكثر آهنگ‌های این گروه سازها و تم‌های ایرانی وجود دارد. اعضای این گروه شعرهای حافظ را به سبک راک میخوانند و توجه ویژه‌ای به سروده‌های این شاعر بزرگ ایرانی دارند. نخستین آلبوم این گروه با نام «نهال حیرت» در تابستان ۷۸ ضبط شد و حتی با یک شركت داخلی برای پخش آن قرارداد بستند، اما با مخالفت وزارت ارشاد این آلبوم هرگز مجوز پخش نگرفت. در صورت انتشار، این نخستین آلبوم رسمی راک ایرانی پس از انقلاب نام میگرفت. این گروه در زمستان ۱۳۸۰ در اجرایی خصوصی در كلیسای روسی ارتودوكس تهران، تمام آهنگ‌های این آلبوم را بطور زنده اجرا كردند كه با استقبال خوبی روبرو شدند.

گروه اوهام تا قبل از مهاجرت از ایران فعالیت زیادی در زمینه راک ایرانی داشت و همیشه در پی بدست آوردن مجوز رسمی از سوی ارشاد برای فعالیت‏هایش بود، اما هیچگاه به نتیجه نرسید. سرانجام اعضای گروه در سال ۱۳۸۵ در پی شركت در «جشنواره میان كهكشانی موسیقی ایرانی» برای همیشه از ایران خارج شدند تا در خارج از مرزهای ایران به فعالیت‌های هنریشان ادامه دهند.

دهه ۸۰؛ دوران طلایی راک ایرانی

دهه ۸۰ خورشیدی دورانی طلایی را برای موسیقی راک ایران به ارمغان آورد. در اوایل این دهه توجه جوانان ایرانی به این نوع موسیقی و زیرشاخه هایش بیش از پیش شد و گروه‌های زیادی در این زمینه تشكیل شدند. بعضی از این گروه‌ها و خوانندگان توانستند از وزارت ارشاد مجوز رسمی فعالیت دریافت كنند و تعدادی از آنان هنوز هم در ایران فعالیت میكنند. در این سالها كنسرت‌های زیادی در سطح كشور برگزار شد كه بسیاری از آنان بصورت زیرزمینی و تنها تعداد اندكی از این كنسرت‌ها با مجوز رسمی برگزار گردید. توجه جوانان ایران به راک و زیرشاخه‌های آن بسیار زیاد شده بود. همچنین نفوذ فرهنگ متال در میان جوانان بیش از پیش رو به افزایش بود. گروه‌های «نومتال» خارجی مانند «لینكین پارک» و «كورن» سبب شدند كه علاقه جوانان ایران به سبک‌های مختلف متال بیشتر از پیش گردد. متال و انواع زیرشاخه هایش در میان جوانان ایران محبوب شد و هم اكنون جوانان ایران تنها خود را طرفدار این موسیقی صرف گوش دادن به آن نمیپندارند، بلكه هركدام در پی تشكیل یک گروه و رسیدن به هدف‌های ویژه‌ای در این زمینه هستند. سبک‌های زیادی از موسیقی متال در میان ایرانیان محبوب گشته كه از جمله آنان میتوان به «هوی متال»، «ترش متال»، «دث متال»، «بلک متال» و... اشاره كرد.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
teresiabraune.wordpress.com
سه شنبه 24 مرداد 1396 12:24 ب.ظ
I blog often and I seriously appreciate your
content. The article has truly peaked my interest. I will
take a note of your blog and keep checking for new details about once a week.
I subscribed to your Feed as well.
Korey
دوشنبه 9 مرداد 1396 10:00 ب.ظ
I quite like looking through an article that will make men and
women think. Also, many thanks for permitting me to comment!
Jerri
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 12:53 ب.ظ
Every weekend i used to visit this web page, as i wish for enjoyment, since this this web page conations in fact good funny material too.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo